Grupa Atlas, jeden z największych i najbardziej cenionych producentów wyrobów chemii budowlanej w Polsce, zdecydowała się na migrację do sieci bezprzewodowej nowej generacji z obsługą standardu WiFi 6E (6 Ghz) bazując na punktach bezprzewodowych Cisco Meraki.

Cisco Meraki to w pełni zarządzane z chmury rozwiązanie, do tworzenia sieci przewodowej LAN/WAN i bezprzewodowej WiFi nowej generacji.

Wszystkie produkty Meraki: czujniki, punkty bezprzewodowe, przełączniki sieci Ethernet, kamery IP, urządzenia zabezpieczające SD-WAN, bramki LTE/5G, system MDM podlegają centralnemu zarządzaniu z bezpiecznej platformy chmurowej klasy korporacyjnej przez dashboard.

Obecnie działa ponad 4 mln takich sieci obsługujących ponad 14 mln różnych urządzeń, z których korzysta ponad 800 tysięcy użytkowników w 190 krajach na całym świecie.

Do tego grona dołączyła także Grupa Atlas.

Wyzwania przed migracją

Firma przez wiele lat korzystała z tradycyjnego rozwiązania Cisco, tzn. fizycznego kontrolera, znajdującego się w głównej siedzibie firmy, z którego zarządzane były punkty dostępu rozmieszczone w centrali oraz jej oddziałach.

„Taka konfiguracja powodowała problemy wydajnościowe sieci, które objawiały się m.in. zrywaniem połączeń video konferencji oraz wysoką latencją”„ Kamil Walczak, Administrator systemów IT, Atlas Sp. z o.o.

Kontroler działał niezawodnie przez wiele lat, jednak przyszedł czas na nowocześniejsze rozwiązanie. Administrator zarządzający siecią opartą na starym kontrolerze musiał liczyć się z brakiem wsparcia technicznego, a w przypadku potencjalnego uszkodzenia, nawet brakiem możliwości jego wymiany. Zarówno sam kontroler, jak i kompatybilne z nim access pointy, były już urządzeniami coraz trudniej dostępnymi na rynku. To w oczywisty sposób wpłynęłoby na brak ciągłości działania sieci, gdyby wystąpiła jego awaria. Dodatkowo, w przypadku takiej awarii, proces przenoszenia licencji pomiędzy kontrolerami byłby bardzo czasochłonny co w przypadku takiej firmy jak Atlas może mieć bardzo poważne konsekwencje. Jedną z nich jest brak możliwości prowadzenia sprzedaży, co odbija się nie tylko na wynikach finansowych, ale też na zadowoleniu klientów.

Dział IT w firmie Atlas borykał się przed migracją z następującymi wyzwaniami:

  • pojedynczy punkt awarii w przypadku awarii kontrolera, który nie był w trybie wysokiej dostępności tzn. HA
  • potrzeba utrzymywania kopii konfiguracji na zapasowym kontrolerze
  • czasochłonny proces przenoszenia licencji pomiędzy kontrolerami w przypadku potencjalnej awarii/migracji
  • ręczne i czasochłonne aktualizacje wymagające okna serwisowego oraz sprawdzenia czy nowsza wersja oprogramowania na kontrolerze wspiera wszystkie punkty bezprzewodowe. Kłopotliwa była migracja na nowsze niektórych punktów dostępowych, gdyż konieczna okazywała się wtedy także aktualizacja oprogramowania na kontrolerze, który niestety przestałby wówczas wspierać z kolei te starsze urządzenia
  • brak dostępu do nowych funkcji oraz aktualizacji dla kontrolera, który został wycofany ze sprzedaży oraz wsparcia
  • brak wsparcia przez kontroler dla punktów bezprzewodowych z obsługą WiFi 6 i WiFi 6E.

Administrator IT w firmie Atlas początkowo sceptycznie podchodził do rozwiązań chmurowych uważając, że “cloud is not allowed”. Zmienił jednak zdanie zdobywając pozytywne doświadczenie przy okazji współpracy z inną firmą, w której kilka lat wcześniej wprowadzone zostały urządzenia Cisco Meraki. Przekonał wówczas głównego dyrektora IT w Atlasie do wyboru rozwiązania chmurowego w oparciu o Cisco Meraki.

„Dodatkowym argumentem, było także profesjonalne wsparcie ekspertów firmy NetProf – Autoryzowanego Partnera Cisco, którzy dostarczyli rozwiązanie. ”  Kamil Walczak, Administrator systemów IT, Atlas Sp. z o.o.

Dlaczego firma Atlas zdecydowała się na rozwiązanie Cisco Meraki?

Lista argumentów jest naprawdę długa:

1. Szybki czas wdrożenia oraz prostota zarządzania

  • sieć można skonfigurować zanim urządzenia zostaną do niej podłączone
  • urządzenia po podłączeniu do sieci automatycznie zaciągają bieżącą konfigurację
  • całość konfiguracji odbywa się głównie poprzez graficzny dashboard poprzez stronę lub dedykowaną aplikację 

2. Skalowalność środowiska

  • łatwo dodawać kolejne urządzania sieciowe, oddziały, delegować uprawnienia
  • łatwość kontroli i utrzymania licencji lub subskrypcji, które są widoczne w ramach organizacji w dashboard Cisco Meraki

3. Niezależność access pointów od kontrolera sprzętowego:

  • zarządzanie jest z chmury tj. wszystkie AP są zarządzane z jednego miejsca, którym jest dashboard Cisco Meraki,
  • brak konieczności posiadania fizycznego kontrolera który zarządza punktami bezprzewodowymi,
  • brak konieczności utrzymania kopii konfiguracji – konfiguracja jest przechowywana w chmurze
  • w przypadku awarii urządzenia, wystarczy je podmienić, a konfiguracja zostanie zaciągnięta z chmury automatycznie

4. Wygodne zarządzanie całą siecią z poziomu dashboardu:

  • jeden wspólny i spójny dashboard do zarządzania wszystkimi urządzeniami Cisco Meraki (punkty bezprzewodowe, przełączniki, routery, UTM-y)
  • całość ustawień jest zachowywana w chmurze i przesłana na urządzenia
  • możliwy jest monitoring przełączników Cisco  rodziny Catalyst 9K.
  • automatyczne i uproszczone aktualizacje
    • Cisco Meraki dodaje nowe funkcjonalności oraz udostępnia co jakiś czas aktualizacje, które dostępne są bezpośrednio z dashboardu
      • administrator może zaplanować automatyczne aktualizacje, bez konieczności pobierania oprogramowania i ręcznego wgrywania na konkretne urządzenie
      • nie ma konieczności sprawdzania kompatybilności, czy po aktualizacji będą działały wszystkie urządzenia, np. starszej generacji, bo aktualizacje są dostępne na wszystkie wspierane urządzenia
      • aktualizację można przeprowadzić zdalnie w krótkim oknie serwisowym
      • urządzenia wycofane ze wsparcia nie otrzymają aktualizacji, ale nadal mogą działać

5. Intuicyjna diagnostyka precyzyjnie identyfikująca źródła problemów

  • bardzo pomocne narzędzia typu Wireless Health, które pomagają diagnozować problemy połączeń klientów bezprzewodowych od warstwy L1 (podłączenie, uwierzytelnienie) do warstwy aplikacji (DHCP, DNS)

6. Nowoczesny sprzęt i oprogramowanie

  • Cisco Meraki nieustannie wprowadza innowacje,
  • porty multigigabitowe oraz obsługa pasm 2.4, 5 oraz 6 GHz gwarantują wyższą prędkość i większy zasięg sieci
  • sprzęt jest niezawodny i dostępny

7. Bezpieczeństwo i widoczność użytkowników

  • pełna widoczność i kontrola użytkowników, urządzeń korzystających z sieci
  • możliwość uwierzytelnienia użytkowników z wykorzystaniem integracji z Active Directory

„Nowe rozwiązanie daje naszemu klientowi gwarancję stabilności funkcjonowania biznesu. Z chwilą wdrożenia Cisco Meraki, nasz klient zyskał nowoczesną łatwą do zarządzania i utrzymania sieć bezprzewodową z obsługą nowego standardu WiFi 6E. Klient ma teraz sieć, która po prostu działa”  Michał Gurbski – inżynier wsparcia sprzedaży, NetProf.

Wdrożenie:

 

 

W efekcie wdrożenia do firmy trafiło 50 punktów bezprzewodowych Cisco Meraki pozwalających na pokrycie ponad 10 000 m2 przestrzeni znajdującej się w pięciu miastach w Polsce oraz dwóch w Rumunii, gwarantując dostęp do sieci dla ponad 1 500 urządzeń. W związku z planami migracji w kolejnych lokalizacjach, ta liczba jeszcze się zwiększy.

 

W ramach tej inwestycji firma Atlas zakupiła następujące urządzenia i licencje Cisco Meraki:

  • punkty bezprzewodowe CW9164I-MR z obsługą standardu MU-MIMO 802.11ax (Wi-Fi 6E) w pasmach 4×4:4 dla 5 GHz and 6 GHz,  2×2:2 dla 2.4 GHz z dedykowanym radiem do wykrywania w sieci bezprzewodowej oraz radiem Bluetooth Low Energy, które można wykorzystać do podłączenia bezprzewodowo czujników temperatury, wilgotności i jakości powietrza (np. MT15)
  • przełączniki warstwy drugiej MS125-24P z budżetem mocy PoE/PoE+ 370W do zasilania punktów bezprzewodowych dających budżet mocy do 30W na port; przełącznik posiada uplinki 10G do podłączenia do sieci szkieletowej
  • zasilacze MA-INJ-4 typu power Injector z budżetem mocy 30W do zasilania punktów bezprzewodowych
  • licencje do wszystkich urządzeń na okres 3 lat.

Skonfigurowane zostały sieci bezprzewodowe między innymi dla pracowników firmy z zewnętrznym serwerem radius i zintegrowane z AD

Grupa Atlas wykorzystuje urządzenia Cisco Meraki także w swoich zagranicznych oddziałach, ale zarządza nimi całkowicie zdalnie z centrali zlokalizowanej w Polsce. Wśród tych urządzeń są m.in.:

  • routery z firewallami MX
  • przełączniki MS
  • punkty bezprzewodowe MR.

Całość rozwiązania dla Atlasu dostarczyła firma NetProf, która jest autoryzowanym partnerem Cisco z wieloletnim doświadczeniem. Wśród jej pracowników są osoby, które bardzo lubią rozwiązania Cisco Meraki, bo one po prostu działają 🙂

Zapraszamy na testy

Przetestuj rozwiązanie Cisco Meraki bezpłatnie!

Skontaktuj się z nami.

Dołącz do ekosystemu Cisco Meraki.

Dokumenty do pobrania: Cisco Meraki w Atlas – broszura NetProf.PL

Wersja:

  • 1.1 2024.01.24 – dodanie grafik i broszury
  • 1.0 2024.01.18 – powstanie dokumentu